Saturday 9 June 2012

Makanan Kelantan

Salam...hai jumpa lagi...hari ini mood rajin lak nak update blog...padahal kertas periksa tak habis tanda lagi..haha..Tak apa kejap lagi aku usahakan menanda kertas yang dah lama tak terusik itu..hehe..

Sekarang aku nak cerita pasal makanan yang aku makan tempoh hari semasa kat kampung...bagi aku time balik ni la aku akan makan apa yang terlintas...kat kuala lumpur mungkin ada..tapi tak sesedap yang kat kampung..hehe..

Yang pertama my favourite food adalah pulut pagi...yesss!!! Suka sangat makanan ini..kat KL ada ke tak ek? Harga dia dalam RM1 kot..haha sebab my sister yang beli..aku cuma makan jer..


Cuba lihat..pulut itu dimasak dengan gula melaka, kemudian dicicah dengan kelapa dan inti kacang hitam dan dibalut dengan daun pisang....aku memang suka sangat la...nak tepek lagi..kasi zoom sikit...


 Makanan lain...yang aku makan masa berbuka tempoh hari..antaranya ayam percik..hmm sedapnya..tetiba teringat lagi...ayam percik yang kat kampung aku ni memang famous...ramai orang datang beli..nama dia ayam percik mek joh..

Lagi picture ayam percik...jangan jeles...harga dia..tak berapa ingat..rasanya dua cucuk ini RM10-12 kot..sori kalau silap...


Kemudia kuih akok...wah ini pun sangat sedap...makanan berbuka puasa hari ke dua..satu ketul ni harganya RM2...wah murahnya..kalau kat kl ni maunya harga RM4 kot..saiz dia besar..kemudian potong kecik2..


Putu mayam..rasanya kat kl ada kan? Tapi aku tak pernah jumpa la pulak...pasar malam kat mana yer?..Putu mayam ni beli kat gerai jual kuih kat kampung..pun sedap.. :)))


Harganya cuma RM1.20...murahkan?? Zoom dekat lagi...masa ni mak aku dah bising..bakpola tak makan lagi...dok ambik gambar jah?? hehe..


Udang galah...abang aku yang sulung tangkap..rasanya dah seminggu lebih..jadi rasa dia tak ada la fresh sangat...jadi la kan..dari hari tu teringin nak makan sejak majalah 3 siarkan segmen pasal udang galah kat sarawak kot...Abang aku tu kerja kampung..dia suka tangkap udang dengan tahan bubu..(rasanyala..hehe) tapi bukan selalu la dapat...ni kira rezeki aku la dapat makan..


jagung kelapa..haha..aku pun tak pasti nama dia apa..bonda panggil jagung nyor..ni makanan favourite my bonda..rasa dia lemak manis..jagung yang digaul kelapa dan gula..


Sebenarnya banyak lagi yang aku makan..tapi tak snap..macam kuih lompat tikam, sup tulang (bonda masak), daging lembu panggang (bonda masak),sup perut (beli), laksa kelantan, laksa penang, kuih saggupal, nasi berlauk (setiap pagi)...wah memang best dok kat kampung..heaven tul...Yang paling aku suka mee udang ...pun x snap...ok tu je la my update right now..tata..

No comments:

Post a Comment