Sunday 1 June 2014

Tips Kecantikan dan kesihatan


Hehe...macam xleh blah tajuk entry kali ni...iyer saya sedor saya xde la cantik mana tapi saya teringin nak share apa yang saya amalkan sekarang ni...

Iyer, saya dah lama amalkan makan madu khaula, sejak tahun 2006 lagi...semuanlanya kerana dulu menghidapi migrain dan gastrik yang teruk...2 tahun jugakla tak makan ais, teh, nescafe dan benda2 berangin...saya memang pantang betul...lepas tu memang saya jadi sihat, berat badan pun dah naik sikit...alhamdulillah saya sihat.
 

Tetapi baru2 inikan aku jatuh sakit...so nak dapatkan badan yang sihat walafiat macam dulu memang macam2 benda aku telan dan ambik masa...dalam sebulan tu asyik makan ubat moden aka drugs di bawah nasihat doktor. Lepas tu aku berubat rawatan islam, berurut dan macam2 lagila...sebulan gakla rawatan macam ni..



Masuk bulan ke tiga sekarang ni aku makan macam2 suplement...selain madu, aku juga makan royal jelly, susu kambing higoat dan juga buah kurma...yang sekarang ni aku wajibkan pada diri kena makan setiap hari. Memang aku tak minum susu, pertamanya aku kan gastrik, tak leh nak minum susu tepung biasa...sebab perut jadi kembung...tetiba aku terbaca kat internet cuma susu kambing je orang gastrik boleh minum sebab alkaline...so terus aku beli ngan kwn kat skolah...dia ahli dapatla rm28 sekotak. Selain itu susu kambing ni kandungan protein tinggi...jadi sesuaila ngan aku...kulit aku banyak bintik2...harap2 dptla kulit yang lebih sihat dan cantik lepas ni...Susu kambing ni dalam bentuk serbuk, sebelum tido bancuh dengan air suam then minum, tido...kerana penyerapan khasiat lebih baik semasa tido.

Royal jelly pulak aku amalkan ambik sesudu sebelum sarapan pagi...banyak sangat khasiatnya..40 kali lebih mujarab dari madu...mengandungi banyak vitamin dan juga kolagen. Royal jelly merupakan makanan untuk ratu lebah, sebab ratu lebah ni bertelur ribuan biji sehari jadi royal jelly juga boleh menyebabkan seseorang itu menjadi subur dan awet muda....jadi harap2 aku pun mendapat khasiat daripadanya...hehe. Royal jelly ni aku beli kat internet je...macam bagus jugakla, lepas makan terus sendawa keluar angin dari badan. RM53 je...dia poskan dlm tumbler kat atas.

Kurma pun ada banyak khasiat...sekarang ni kalau tengah drive gi sekolah...mulut aku akan mengunyah kurma untuk mendapatkan tenaga segera...Before tu aku makan kurma ajwa...setiap hari makan 7 biji masa driving pagi2 gi sekolah...oleh kerana dah abis, aku makan kurma biasa je..Kurma ni aku beli ngn cikgu kat sekolah je....kebetulan family dia wat pakej umrah..selalu dpat stok kurma dari sana.

Last but not least pic masa sambutan last day before cuti sekolah...tchers day...glowing tak muka i sekarang?..hehe tapi pic jauh je la...nak snap dekat lom berani lagi sebab muka ada bintik2 ngn jeragat...ye la susu kambing ngn royal jelly baru seminggu mkn masa ni...


Adios...i balik rabu kelantan, yeyey..


No comments:

Post a Comment