Tuesday 7 February 2012

Resipi bihun goreng

Salam...muncul lagi untuk ke sekian kalinya....hari ni nak letak resipi bihun goreng lak...wah lama benar tak masak bihun ni rasa macam dah bertahun. Almaklumlah biasa makan kat kantin sekolah jer jadi keinginan nak masak sendiri itu kurang...tapi entah kenapa sejak dua hari lepas keinginan nak makan bihun goreng meluap-luap. So apa lagi pergi cari bahan masak and then google resepi kat internet. Aku ni memang cerewet sikit...walaupun nak masak benda simple suka wat rujukan dulu, biasa aku survey beberapa resipi dulu then baru aku pilih yang aku rasa boleh menepati citarasa aku. Dan hasilnya tak mengecewakan, sedap dan ringkas. Aku paling tak suka letak tauge, tauhu dan fishball...jadi benda-benda ni memang aku tak letak. Ikut selera masing-masing la kan.


Bahan-bahan
1/2 paket bihun 
3 ulas bawang putih *
5 ulas bawang merah *
5 keping cili kering *
segenggam ikan bilis
udang sederhana 10 ekor (tak letak pun xper)
telur 2 biji
sayur sawi

Cara memasak :
1. Kisar semua bahan bertanda * dan ikan bilis berasingan.
2. Panaskan minyak dan goreng telur secara hancur. Angkat dan ketepikan.
3. Tumis bahan yang dikisar tadi sehingga pecah minyak, kemudian masukkan ikan bilis kisar.
4. Masukkan udang, sos tiram, sos cili, garam, gula dan bahan perasa. Setelah berapa ketika masukkan sayur.
5. Masukkan bihun dah telur yan digoreng tadi. Setelah masak, hidangkan.

No comments:

Post a Comment