Saturday 27 October 2012

Raya haji di Pasir Mas

Salam....Selamat Hari Raya Haji....macamana raya korang2?...Best tak?..Aku cuma sempat balik Rabu-Sabtu sahaja...Hari ini dah balik kl...ok la tu kan...daripada tak balik langsung..hehe..Kenapa aku balik sabtu? Apsal tak balik ahad jer....pertama sebab aku nak marking paper exam yang belom siap..ke dua tiket flight mahal giler hari ahad...so sebab tu aku balik sabtu...Sampai jer kl...rasa macam lengang gila jalan..ramai lagi tengah beraya kat kampung... :)..

Hmm macamana nak mula yer...ok la hari raya haji tahun ini cuma aku, my sis norma dan famili  dan sis noraini dan famili yang balik....yang lain beraya kat rumah mertua masing2...iaitu adik bongsuku beraya kat kuantan dan my bro beraya kat dungun. Kakak ku yang ke 3 memang sentiasa ada kat kampung...sebab dia stay kat sebelah rumah jer...Tahun ini tak ada sorang pun yang buat korban sebab kami semua ingat bonda dapat pergi haji...tapi tak apalah dapat juga daging korban yang sedara mara dan jiran sedekah... alhamdulillah...dapat la jugak makan singgang daging dan daging bakar...tapi tak snap pic pulak...lupa

Aku mula entry ni pada hari rabu yer...kat sek ada jamuan raya guru bersama pelajar...tugasku pulak kena masak spageti...2 bungkus jer...then bawak ke sek...tapi masa jamuan tu aku menyibukkan diri dekat meja jamuan guru...saja tolong 2 my best frens ...yang kena memotong 25 batang lemang...tugasku pulak menyusun lemang2 tu dalam bekas...haha...timbunan lemang...semua lemang ni tempah dari luar...Makanan lain...ada gerai laksa penang ( sedap sangat)...nasi impit dan kuah kacang, mee kari, bubur ayam, cendol, spageti, kuih muih dan lain2...

Habis jer sek...aku terus cabut ke airport...dan sampai kat rumah almost 7 pm...

Pagi khamis tu..aku keluar dengan bonda ke bandar pasir mas untuk membeli barang2 buat nasi dagang dan juga untuk ambik baju raya dan shopping!!...Kami keluar pukul 8 pagi lagi....sebab takut jem...haha..memang yer pun...penuh sesak dengan manusia kat pasar tu...





My baju raya with matching tudung....baju kurung moden...kain chiffon...suka sangat dengan design jahitan manik...really love it...sukerrr :D



 Aku jugak beli beberapa pasang kain...2 pasang aku dah tempah...tapi yang sepasang ni aku lupa pulak nak hantar...sebab beg plastik lain2...Kain ni cantik sangat....tapi warna kat sini nampak tak clear maklumlah pakai kamera hp saja...
dan juga 2 helai tudung...satu kaler hijau dan brown sulam bunga rose...suker jugak...


Petang tu aku tolong apa yang patut...tapi tak penat pun sebab masak lauk 4 ekor ayam dan 3 kilo daging jer...prepare bahan untuk buat sambal nasi dagang, buat acar then kukus nasi dagang...

gulai ayam yang belum dimasuk santan....entry cara masak nasi dagang...aku akan buat post yang lain....

gulai daging...pun yang belum masuk santan...

Pagi raya..hidangan nasi dagang dan lain-lain...


tapai beras...balut dalam daun...beli jer...
biskut, maruku dan kerepek....


Kemudian last pic ni adalah hadiah dari my pk...tahun ini dapat kain batik krip...rasa terharu sangat..tak pernah dapat hadiah kain batik yang mahal ini..


oh ya..my pk dapat mengerjakan haji pada tahun ini ..aku doakan semoga dia mendapat haji yang mabrur..bagiku dia sangat baik, sangat rajin dan sangat bagus dalam menjaga solatnya...bagiku dia memang patut menjadi contoh ketua yang baik..Aku puji ni ikhlas..bukan sebab dapat hadiah ... :)

No comments:

Post a Comment